Epätavanomaiset tavaramerkit luovat yrityksille innovatiivisia tapoja erottautua

26.9.2024

Tavaramerkit tuovat yleensä mieleen yritysten käytössä olevia sanoja tai logoja, jotka erottavat yrityksen tuotteet tai palvelut muiden vastaavista. Kukapa meistä ei tunnistaisi maailman tunnetuimpia ja arvokkaimpia brändejä kuten Coca-Cola, Google tai Amazon. Tavaramerkin perusfunktio – tuotteiden ja palveluiden erottaminen muiden tuotteista ja palveluista, on säilynyt ennallaan koko tavaramerkin elinkaaren ajan.

Viime vuosikymmenen lainsäädäntöuudistusten seurauksena tavaramerkiksi rekisteröitävien tunnusten skaala laajentui huomattavasti, ja uudistusten seurauksena tuli mahdolliseksi rekisteröidä tavaramerkkeinä mm. liikkuvaa kuvaa, hajuja ja hologrammeja. Edellä mainittuja kutsutaan yhdessä ääni-, 3D-, väri-, sijainti- ja kuosimerkkien kanssa epätavanomaisiksi tavaramerkeiksi.

Epätavanomaisten merkkien rekisteröitävyys

Monet epätavanomaisista merkeistä ovat kuluttajille tuttuja, mutta niitä ei välttämättä mielletä tavaramerkeiksi. Suomalaisia esimerkkejä näistä ovat muun muassa värimerkit Fazerin sininen ja Fiskarsin oranssi. Ulkomaisina esimerkkeinä tällaisista ovat Toblerone suklaa (3D merkki), Netflixin alkutunnari (multimedia), Hasbron PLAY-DOH (haju), Tarzanin huuto (äänimerkki) ja McDonaltsin ”I’m loving it” (äänimerkki).

Kriteereinä epätavanomaisten merkkien rekisteröinnille on, että merkillä voidaan erottaa tavaramerkin haltijan tavarat tai palvelut toisen tavaroista tai palveluista. Lisäksi edellytetään, että merkki voidaan esittää tavaramerkkirekisterissä sellaisella tavalla, että suojan selkeä ja täsmällinen kohde on yleisön ja viranomaisten määritettävissä.

Epätavanomaisten tavaramerkkien osuus kaikista rekisteröinneistä on pieni, ja tämä näkyy erityisesti suomalaisten rekisteröimissä merkeissä. Epätavanomaisten tavaramerkkien rekisteröintimäärät ovat erittäin maltillisia vielä tänä päivänäkin, vaikka säädökset mahdollistavat rekisteröinnin hyvin erilaisille tavaramerkkityypeille. Esimerkiksi sijaintimerkkejä löytyy Suomen rekisteristä tällä hetkellä ainoastaan kolme, hologrammeja yksi ja multimediamerkkejä yksi. Myös äänimerkkien määrä on vähäinen, yhteensä 11 kappaletta.

Epätavanomaiset merkit voivat luoda muistijälkeä tehokkaasti

Digiaikana epätavanomaisten merkkien merkitys erottamiskyvyn luomisessa korostuu, ja osana tavaramerkkisalkkua olevat epätavanomaisten merkkien rekisteröinnit voivat luoda yritykselle tunnettuutta ja kilpailuetua. Epätavanomaiset merkit, erityisesti äänet ja hajut, voivat herättää kuluttajissa tunteita ja luoda muistijälkiä huomattavasti tehokkaammin kuin perinteiset sana- ja kuviomerkit.

Äänimerkin rekisteröinti antaa omistajalleen oikeuden kieltää muita käyttämästä samaa tai samankaltaista ääntä samankaltaisille tuotteille ja palveluille. Äänimerkkinä voidaan rekisteröidä esimerkiksi jokin ääniefekti tai jingle. Äänimerkin käyttäminen erityisesti mobiilisovelluksissa ja älylaitteissa on tehokas keino erottautua muista.

Särkänniemeen Särkänniemeen -äänimerkki tuttu jo usealle sukupolvelle

Esimerkkinä äänimerkin rekisteröinnistä tuomme esiin asiakkaamme Tampereen Särkänniemi Oy:n Särkänniemeen Särkänniemeen- merkin. Särkänniemeen Särkänniemeen -tunnus juontaa juurensa 80-luvun lopun markkinointikampanjasta, ja tunnus on ollut vuosien saatossa osana Särkänniemen mainontaa ja tullut tutuksi usealle sukupolvelle.

Kun Särkänniemen tavaramerkkiportfoliota päivitettiin vuonna 2023, oli tunnuksen rekisteröinti äänimerkiksi luontevaa. Rekisteröiminen vahvistaa edelleen yksinoikeuden suojaa tunnukseen. Patentti- ja rekisterihallitus valitsi äänimerkin kuukauden tavaramerkiksi toukokuussa 2024.

Uudet mahdollisuudet erottautua kilpailijoista

Epätavanomaiset tavaramerkit tarjoavat yrityksille uusia ja innovatiivisia tapoja erottua kilpailijoista ja luoda vahvempia tunnesiteitä kuluttajiin. Vaikka rekisteröintimäärät ovat vielä maltillisia, niiden merkitys tulee kasvamaan digiaikana, kun yritykset etsivät uusia keinoja erottua ja jäädä kuluttajien mieleen.

Onko yritykselläsi tarvetta suojata esimerkiksi liikkuvaa kuvaa, ääntä, väriä, hajua tai hologrammia? Ota rohkeasti yhteyttä, autan mielelläni!