Jos minä olisin startup-yritys
Jos minä olisin startup-yrityksen toimitusjohtaja, kutsuisin patenttitoimiston toimitusjohtajan kylään. Ehkä tarjoaisin hänelle jopa lounaan. Miksi? Siksi että startupini todennäköisesti on luomassa uutta tai uudenlaista tuotetta, palvelua ja/tai liiketoimintaa. Niiden suojaamisesta ja kopioinnin estämiseen liittyvistä keinoista keskustelisin, ja haastaisin toimitusjohtajan kertomaan minulle parhaat keinot – myös ne jotka eivät suoraan ole hänen yrityksensä palvelutarjonnan piirissä.
Järkevä toimitusjohtaja kertoisi avoimesti minun startupilleni parhaiten sopivan suojausstrategian. Ahne toimitusjohtaja kertoisi minulle kaikki ne keinot, ja enemmänkin, jotka eniten hyödyttäisivät hänen omaa liiketoimintaansa. Minä pyytäisin toimitusjohtajan etsimään minulle parhaiten sopivat ratkaisut. Toisaalta taitava toimitusjohtaja saisi minut esittelemään liiketoimintasuunnitelmani niin kattavasti, että hänen olisi helppo tarjota parhaat ratkaisut ja käytännöt oikein mitoitettujen suojaustoimien toteuttamiseksi.
Joka tapauksessa minun pitäisi varmaankin kuulla, miten patentit ja muut teollisoikeudet hyödyntävät minua neuvotellessani esimerkiksi sijoittajien kanssa. Fiksu toimitusjohtaja varmaankin muistuttaisi minua siitä, että usein startupin ainoa omaisuus loistavien ihmisten lisäksi ovat hallussa olevat rekisteröidyt ja vielä rekisteröimisvaiheessa olevat teollisoikeudet. Minun on tätä vaikea uskoa, koska onhan meillä aivan loistava idea, ja sen toteuttamiseksi olemme jo kehittäneet paljon uutta ja lisää on tulossa. Mitä sijoittaja saattaisi kysyä kerrottuani hänelle näistä uusista hienoista jutuista, joita olemme jo kehittäneet ja vielä koko ajan kehitämme lisää? Kysyisikö hän, että onko tämä kaikki suojattu, vai miten olette varmistaneet, että vikkelä ja iso kilpailija ei kopioi teitä heti kun tulette julkisuuteen? Niinpä.
Tämän lisäksi toimitusjohtajan pitäisi osata valita kanssani oikea maantieteellinen tai sanotaanko ”liiketoimintagraafinen” suojausprofiili. Ei kai minun kannata suojata siellä missä en usko liiketoimintani tulevaisuudessa olevan. Vaikka toisaalta, joku saattaisi olla kiinnostunut lisensoimaan menestyvän teknologiani hyödynnettäväksi myös siellä missä itse en sitä hyödynnä. Netti levittää tietoa ja ideoita tehokkaasti sen lisäksi, että se on kauppapaikka yhä useammalle tuotteelle. Miten tämä pitää huomioida liiketoimintagrafiaa määriteltäessä? Neuvokkaalla toimitusjohtajalla on ainakin suojausmielessä neuvoja myös tähän.
Minä en ole startup-yrityksen toimitusjohtaja. Olen patenttitoimiston toimitusjohtaja ja tavannut kymmeniä startupien vetäjiä, jotka kamppailevat yrityksensä olemassaolon kanssa. Siinä taistossa on selvää, että suojaustoimet ja yrityksen liiketoimintagrafia suojausmielessä eivät ole päällimmäisenä mielessä.
Minulla ja yritykselläni on ollut suuri ilo seurata, avustaa ja neuvoa näitä yrityksiä heidän matkallaan. Joillakin matka on katkennut, mutta monella se on jatkunut ja jatkuu edelleen. Onnella, ajoituksella ja kovalla työnteolla on tietenkin suuri merkitys. Ja kun nokka kääntyy nousuun ja tuotteen kiinnostavuus lisääntyy, kysytään suojausstrategiankin perään. Tässä vaiheessa oikeat keskustelut, suunnitelmat ja toimenpiteet, jotka on toivottavasti tehty yrityksen alkuvaiheessa, osoittautuvat arvokkaiksi. Nyt startupin toimitusjohtaja palaa patenttiasiantuntijan kanssa käytyihin keskusteluihin ja muistelee niitä tyytyväisenä. Onneksi startuppi luotti.