Tavaramerkki suojaa brändiä
Tavaramerkki on arvokas osa yrityksen omaisuutta. Se tukee brändin rakentamista, lisää tunnettuutta ja voi nostaa tuotteiden tai palveluiden arvoa.
Suunnittelu, tuotekehittely, muotoilu ja markkinointi muodostavat ison osan uuden tuotteen kustannuksista. Valitettavan usein uutta tuotetta ryhdytään laittomasti kopioimaan jo ennen kuin sitä on edes saatu kunnolla markkinoille. Siksi onkin käsittämätöntä, miten moni suomalaisyritys jättää suojaamatta uuden muotoilunsa – etenkin, kun se on nykyisin todella helppoa ja kustannuksiltaan minimaalista.
Nykyään teollisen muotoilun merkitys jo ymmärretään liiketoiminnassa. Tavaramerkit ja patentit ovat usein myös melko hyvässä kunnossa. Mutta miten on mallisuojan laita?
– Sinisilmäinen suomalainen ei tule ajatelleeksi, kuinka yleistä designpiratismi todella jo on. Muotoilijan tekijänoikeussuojan varaan ei kannata laskea. Sen sijaan 2000-luvulla mallioikeuslainsäädännön muutosten myötä EU-alueella muotoilun suojaaminen helpottui huomattavasti ja samalla suojauskustannukset putosivat minimiin. Nyt riittää, kun jättää yhden hakemuksen (yhteisömallihakemus) EU:n tavaramerkki- ja mallivirastoon (OHIM), joka sijaitsee Espanjassa. Hakemuksen käsittely vie minimissään pari viikkoa, maksaa vähän yli tuhat euroa tuotteelta asiamieskustannuksineen ja suoja astuu samalla kertaa voimaan 27 maassa, opastaa pitkän linjan muotoilun suojaamisen asiantuntija, varatuomari, EU-malliasiamies Irmeli Nokkanen Papula-Nevinpat’sta.
– Tuotteestaan voi viestiä, että se on mallisuojattu. Mahdollisen loukkauksen tapahtuessa voi lähettää kirjeen malliloukkauksesta ja kieltää toista jatkamasta kopiointia ja vaatia korvauksia, tarvittaessa tavataan oikeudessa. Kopiotuotteiden maahan saapumisen voi estää tullivalvontahakemuksella, jolloin piraattituotteet pysähtyvät tulliin, Nokkanen kertoo. Mallioikeuden voi myös muuttaa rahaksi lisensoimalla tai myymällä sen.
Ammattilaiset voivat analysoida ja tehdä yritykselle suojausstrategian.
– Ammattilainen osaa kertoa nopeasti asiakkaalle vinkit; mitä kannattaa tuotteesta suojata, missä ja miten. hänellä on ajan tasalla oleva tieto alan lainsäädännöstä, käytännöistä ja trendeistä.
Teksti: Päivi Remes, julkaistu Teollis- ja tekijänoikeudet ilmoitusliiteessä, Kauppalehti 3.4.2008.
Tavaramerkki on arvokas osa yrityksen omaisuutta. Se tukee brändin rakentamista, lisää tunnettuutta ja voi nostaa tuotteiden tai palveluiden arvoa.
Tasavallan presidentti on 22.11.2024 myöntänyt eurooppapatenttiasiamies ja Papula-Nevinpatin patenttiosaston johtaja Folke Johanssonille patenttineuvoksen arvonimen.
Alberto reflects on his transition from being a researcher to becoming a trainee patent attorney. He shares his thoughts on this journey and the insights he has gained along the way.
Huipputeknologian jatkuvasti kehittyvässä maailmassa patenttiasiantuntijoiden rooli on tärkeämpi kuin koskaan.