Myös yliopiston brändi tarvitsee tavaramerkkisuojausta: Case Aalto-yliopisto

28.2.2020

IPR:t eivät ole tärkeitä pelkästään yrityksille. Kymmenen vuotta sitten toimintansa aloittanut Aalto-yliopisto on jo ehtinyt luoda kansainvälisesti arvostetun maineen, jota on syytä suojella. Kiperimmissä paikoissa Papula-Nevinpatin EU-tavaramerkkilakimies on kullanarvoinen apu.

Aalto-yliopisto aloitti toimintansa vuonna 2010, kun Taideteollinen korkeakoulu, Helsingin kauppakorkeakoulu ja Teknillinen korkeakoulu yhdistyivät. Tutkinto-opiskelijoita Aallossa on noin 11 000 ja henkilöstöä noin 4 000, joista noin 400 professoreita. Vuosittain noin 12 500 hakijaa pyrkii opiskelijaksi kevään yhteishaussa, ja heistä noin 15 % saa opiskelupaikan.

Kun kolme aiemmin itsenäistä yliopistoa vuonna 2010 yhdistyi uudeksi organisaatioksi, oli tavaramerkkinäkökulmasta kyseessä uuden brändin lanseeraus. Brändin luomisen tärkeä osa, tavaramerkkirekisteröinnit, otettiin huomioon viisaasti heti alusta lähtien, sillä ensimmäiset tavaramerkkihakemukset haettiin jo keväällä 2008.

– Brändiin ja niiden juridisena perustana oleviin tavaramerkkeihin on investoitava. Ne auttavat osaltaan maineen hallinnassa, mikä on yliopistolle todella tärkeää, sillä hyvä maine houkuttelee parhaita opiskelijoita ja henkilökuntaa, kertoo Aallon markkinointipäällikkö Jutta Kasslin.

Monialainen huippuyliopisto on pärjännyt hienosti myös kansainvälisissä vertailuissa. Aalto on esimerkiksi koko maailman yli 20 000 yliopistosta 37. kansainvälisin ja sijoittunut yhdeksänneksi nuorten yliopistojen yleisrankingissa. Myös Aallon eri alat ja ohjelmat ovat saaneet hyviä arvioita, esimerkiksi muodin kandidaattiohjelma on arvioitu maailman kolmanneksi parhaaksi (Aalto-yliopiston rankingit).

– Olemme onnistuneet kansainvälistymään tosi hyvin. Koko henkilökunnastamme yli 1 000 ja tutkinto-opiskelijoistamme yli 3 000 on ulkomaalaisia, Kasslin kertoo.

Tavaramerkit rekisteröity laajasti

Aalto-yliopiston alkuperäisen logon on suunnitellut Rasmus Snabb. Kuva: Aalto-yliopisto

Yliopiston kansainvälistymisstrategian turvaamiseksi suojasimme tavaramerkkejä jo alussa laajasti, sekä maantieteellisesti että useissa eri luokissa. Aalto University on pääbrändimme, mutta Aallolla on myös muita tukibrändejä, Kasslin kertoo.

– Yliopiston tutkijat ja opettajat ovat onnistuneet kansainvälisesti arvostetun yliopiston kehittämisessä. Arvostetun brändin varjopuolena ovat tavaramerkkiin kohdistuvat loukkaukset, joihin rekisteröintien ansiosta on kuitenkin helppo puuttua, kertoo Aalto-yliopiston lakimies Maria Rehbinder. Esim. Yhdysvalloissa rekisteröidyn AALTO UNIVERSITY tavaramerkin ansiosta Aalto pystyi helposti poistamaan amerikkalaisella sivustolla tarjotut väärennetyt, 99 dollarilla myynnissä olleet Aalto-yliopiston tutkintotodistukset.

Suojaus takaa toimintavapauden yliopiston keskeisillä toimialueilla, tutkimuksessa ja opetuksessa. Tutkimuspalveluille on eräs yritys hakenut AALTO sanamerkin sisältäviä tavaramerkkirekisteröintejä useissa maissa, mutta Aallon aikaisemmat rekisteröinnit ovat auttaneet toimintavapauden säilyttämisessä.

Aalto-yliopiston siipien suojissa syntyy paljon startup-yrityksiä – 50 % Suomen yliopistolähtöisisistä yrityksistä on peräisin Aallosta. Opiskelijoille ja tutkijoille järjestetään IPR-koulutusta, jotta he osaavat suojata innovaatioitaan.

Papula-Nevinpatin EU-tavaramerkkilakimies Jussi Mikkola on Aalto-yliopiston IPR-asioissa kullanarvoinen apu.

– Juristina arvostan Jussin syvää osaamista. Jos vastaan tulee vaikea juridinen pulma, Jussi on muotoillut hyvät ja perustellut ratkaisut, Maria Rehbinder kehuu.

– Nautin myös siitä, että opin tästä uutta. Se valuu myös yhteisöömme: luennoin aika paljon, käyn esimerkiksi muotoiluopiskelijoiden kursseilla luennoimassa IPR- ja tavaramerkkisuojauksista, ja voin hyödyntää kokemustani yliopiston tavaramerkkisalkun hallinnoinnissa.

Aalto-yliopiston ja Jussi Mikkolan yhteistyö on jatkunut jo lähes 12 vuoden ajan ensimmäisestä tavaramerkkihakemuksen jättämisestä lähtien. Yliopisto oli viisaasti ajoissa liikkeellä suojaamassa tavaramerkkejään ja verkkotunnuksiaan ennen kuin yliopiston nimi julkistettiin.

Tavaramerkkisuojaus on jatkuva prosessi, sillä osa vanhoista rekisteröinneistä käy tarpeettomaksi, jolloin jo kustannussyistä niitä ei kannata ylläpitää. Toisaalta dynaaminen yliopistoympäristö keksii ja tuottaa uusia tavaramerkkejä. Säännöllinen dialogi tavaramerkkiasiantuntijan kanssa on siksi tärkeää.

– Minun ei tarvitse vääntää Jussille rautalangasta yliopiston tarpeita ja strategisia tavoitteita. Olen suositellut Jussin osaamista myös tavaramerkkiasioita pohtiville kollegoilleni, Rehbinder kertoo.

– Aallon oma brändi on hyvin suojattu. Täällä eletään kuten opetetaan: näitä asioita kelpaa opettaa myös opiskelijoille, kun ne ovat itsellä kunnossa, Mikkola pohtii.

– Rekisteröinneillä varmistetaan selusta. Minulla on mielenrauha, kun tiedän, että tavaramerkkisuojaukset ovat hanskassa, Kasslin miettii.

Kuva: Aalto-yliopisto / Lasse Lecklin, 2013

Artikkelin pääkuva: Aalto-yliopisto / Aino Huovio, 2015

Ajankohtaista

Korkean teknologian innovaatiot – mitä ne vaativat patenttiasiantuntijalta?

Huipputeknologian jatkuvasti kehittyvässä maailmassa patenttiasiantuntijoiden rooli on tärkeämpi kuin koskaan.

Patentoinnilla kaupallista menestystä

Onko sinun yrityksesi valmis hyödyntämään patentoinnin mahdollisuudet? Lue lisää webinaaristamme tehdystä artikkelista ja hyödynnä asiantuntijoidemme vinkit!

IP-klinikka Music x Media -tapahtumassa Tampereella 

Lue asiantuntijoidemme kokemuksia Music x Media -tapahtumasta ja IP-oikeuksien roolista musiikki- ja viihdealoilla.

Patenttitrainee-tarinani: Juho Liekkinen

Lue Juho Liekkisen ajatuksia patenttitrainee-ajasta ja mitkä ovat hänen vinkkinsä traineepaikkoja miettiville.