No No No havaitsi palautteen markkina-arvon

29.9.2021

EEX Journey -ohjelmassa Papula-Nevinpatin tavaramerkkiosaston johtaja Riikka Palmos sai mentoroitavakseen No No No -nimisen startupin, jonka palvelu on kääntää reklamaatiot markkinointimahdollisuudeksi.

Monet meistä, ellei jopa useimmat, kokevat hankalaksi antaa rakentavaa palautetta, koska saatamme pelätä aiheuttavamme mielipahaa tai vaikuttavamme töykeältä. Ja jos palaute esitetään epäkohteliaasti tai vastaanottaja ei ole avoin palautteelle, voi kritisoitu asia kehittyä vieläkin huonompaan suuntaan.

Kuitenkin palaute on tärkeä kannustin ja kehittymisen väline. Jos palautetta ei anneta, millä tavoin esimerkiksi ravintolapäällikkö saisi tietää, että ruoka tarjoiltiin asiakkaalle jäähtyneenä? Tai miten työntekijä tai kumppani osaisi muuttaa toimintaansa niin, että työnteko sujuisi tehokkaammin tai suhteesta tulisi parempi?

Yrittäjä Jaakko Timonen huomasi tässä piilevän liiketoimintamahdollisuuden ja perusti No No Non. Kyseessä on julkinen reklamointipalvelu, jonka avulla yritykset voivat kääntää saamansa negatiivisen palautteen positiiviseksi asiakaskokemukseksi. No No No on jo pilotoinut palvelua Yhdysvalloissa JCPenneyn ja Bed, Bath and Beyondin kanssa.

“Minulle sekä palautteen antaminen että vastaanottaminen on aina ollut helppoa,” Timonen kertoo. “Suuri enemmistö ihmisistä ei kuitenkaan uskalla sanoa, mitä he oikeasti ajattelevat. No No No antaa heille mahdollisuuden tähän sellaisella tavalla, jossa yritykset voivat jopa hyötyä negatiivisesta tilanteesta.”

EEX Journey -ohjelmassa kaikki oppivat toisiltaan

Nyt Timonen on saanut mentorikseen Papula-Nevinpatin tavaramerkkilakimiehen Riikka Palmoksen, jonka kanssa hän päätyi yhteistyöhön EEX Journey -ohjelman kautta. EEX Journeyn tarkoituksena on antaa startup-yrittäjille mahdollisuus päästä toimimaan kokeneempien yritysjohtajien kanssa, ja vuonna 2021 ohjelmaan on osallistunut useita lakimiehiä ja patenttiasiamiehiä Papula-Nevinpatilta.

“Papula-Nevinpat tekee aktiivisesti töitä startup-yritysten kanssa. Meillä on paljon startupeja asiakkaina, ja olemme mukana monessa startup-yhteisössä auttamassa näitä uusia yrityksiä IPR-asioissa,” sanoo Palmos. “EEX Journey on siis meille luonteva tapa jatkaa tätä yhteistyötä.”

EEX Journey -ohjelmassa Palmos kuuluu monialaiseen viiden hengen neuvonantajatiimiin, Advisory Boardiin, joka kokoontuu kerran kuukaudessa mentoroimaan No No Nota. Muut mentorit ovat KONEelta, OP Helsingiltä, Verohallinnosta ja Patrialta. Neuvonantajien tavoitteena on olla startupin apuna ja samalla kehittää itseään muutoksentekijöinä. Koska yrittäjäksi kasvamista ei opita lukemalla, EEX:n menetelmän ytimessä on “tekemällä oppiminen”.

Advisory Board on laatinut No No Nolle lyhyen liiketoimintamallin ja työstää yrityksen kanssa asiakastarinoita. He ovat tutkiskelleet eri yritysten kipukohtia ja esittäneet ideoita pitävän arvolupauksen tekemiseksi.

No No Non palvelussa punnitaan yritysten luotettavuus

Timonen sai idean No No Non perustamisesta vuonna 2014, kun hän joutui vaaralliseen tilanteeseen junassa (lue juttu täältä). Silloin Timonen tajusi, että asiakkaiden reklamaatioihin vastataan monesti automaattivastauksella, mutta jos palautteet käsiteltäisiinkin julkisella foorumilla, tulokset voisivat olla kaikkien osapuolten kannalta parempia.

“Visioni on, että No No No -palvelun avulla voi ratkaista minkä tahansa ongelman minkä tahansa yrityksen kanssa. Palvelustamme pystyy tarkistamaan muiden kuluttajien antamien arvostelujen perusteella, mihin yrityksiin voi luottaa,” sanoo Timonen. “Kun Trip Advisorin avulla valitaan hotelli ja Yelpin avulla ravintola, niin No No Non avulla arvostellaan yrityksen luotettavuus”.

“Kun yritykset käsittelevät reklamaatioita meidän palvelumme kautta, niin yrityksen viestintä ja se, miten yritys reklamaation hoitaa, tulee kaikkien nähtäville. Tällä tavalla No No No on yrityksille mahdollisuus markkinoida itseään laadukkaan asiakaspalvelun kautta,” hän selittää.

Oikea ansaintamalli löytyy markkinan mukaan

No No No hakee vielä sopivaa ansaintamallia eri markkinoille. Yhdysvalloissa yritys on käyttänyt kuluttajalähtöistä liiketoimintamallia, mutta Suomessa No No No sai menestystä kampanjalähtöisellä mallilla. Matkahuollolle toteutettu kampanja oli niin suosittu, että se sai näkyvyyttä TV:ssä, radiossa ja internetin uutispalveluissa.

“Vaikka olin kaksi vuotta myynyt No No No -palvelua amerikkalaisille yrityksille, ymmärsin kuitenkin, että yritykset toimivat Suomessa eri tavalla. Siksi halusin neuvonantajatiimin, joka auttaisi hahmottamaan tätä markkinaa,” Timonen sanoo.

“Matkahuolto-kampanja todisti sen, että avoimuus ja läpinäkyvyys hyödyttää yrityksiä. Konsepti edellyttää kuitenkin, että brändi on oikeasti asiakaslähtöinen ja rohkea – ei pelkästään sanojen vaan myös tekojen tasolla. Tavoitteena on siis testata, voiko jonkin asian tehdä uudestaan vai ei.”

Ajankohtaista

Peppina Iivonen läpäisi tavaramerkkiasiamiestutkinnon

Lämpimät onnittelumme Peppina Iivoselle tavaramerkkiasiamiestutkinnon suorittamisesta!

Vahvista kilpailuetuasi IPR-strategialla

Hyvin suunniteltu ja liiketoimintastrategiaan kytketty IPR-strategia tukee tehokkaita ja johdonmukaisia päätöksiä yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi immateriaalioikeuksien avulla. 

Papula-Nevinpat is thrilled to continue its partnership as the IPR partner for ESA BIC Finland

Papula-Nevinpat is pleased to continue as the ESA BIC Finland program's intellectual property rights (IPR) partner.

Tavaramerkin ja toiminimen erot – mitä sinun tulisi tietää?

Lue Peppina Iivosen blogi tavaramerkin ja toiminimen keskeisisitä eroista.