Patentointi tuo kilpailuetua, markkinointihyötyjä ja lisensointituloja – Case Unikulma

12.6.2019

Unikulma on suomalainen perheyritys, joka valmistaa yksilöllisesti räätälöityjä patjoja. Keksintöjen patentointiin ryhdyttiin, kun kilpailija ehti kopioida erään patjamallin. Nyt Unikulma on perustajansa Vesa Tuomisen mukaan omalla toimialallaan yksi maailman vahvimmin immateriaalioikeutensa suojanneita yrityksiä. Patentointi on tuonut Unikulmalle kilpailuetua, markkinointihyötyjä ja lisensointitulojen myötä myös suoraa rahallista tuloa.

Unikulman perustaja Vesa Tuominen

Räätälöityjen patjojen tarina alkoi 1970-luvulla. Unikulman toimitusjohtaja Vesa Tuominen oli 13-vuotias koulupoika, jolle selkäongelmat aiheuttivat univaikeuksia. Nukkumisasentoa parantaakseen Vesa keksi porata reikiä vaahtomuovipatjaansa säätääkseen patjan mukavuutta. Vanhemmat kannustivat rakentamaan kokonaisen sängyn, ja pian Vesa huomasi tekevänsä patjoja myös kuntoutusryhmänsä muille selkävaivaisille. Puolen vuoden kuluttua fysioterapeutti ihmetteli, mihin ryhmäläisten selkäongelmat olivat kadonneet.

Onnistumisestaan innostuneena Vesa ryhtyi työnteon ohessa opiskelemaan ergonomiaa ja työpsykologiaa Teknillisessä korkeakoulussa. Hänen kantava ajatuksensa sänkyjen ja ergonomian suhteen oli se, että pitkän uniajan vuoksi sängyn terveysvaikutukset ovat merkittäviä, samalla tavalla kuin esimerkiksi sähköisen työpöydän.

Terveyttä yksilöllisesti valmistetulla patjalla

Opiskeluaikanaan Vesa ryhtyi tekemään sänkyjä kurssikavereilleen ja perusti yrityksen vuonna 1985. Ensimmäiset sängyt syntyivät Vesan vanhempien autotallissa, ja vuonna 1987 Unikulma avasi toimitilat Vantaan Petikkoon.

– Unikulman liikeidea on valmistaa patja yksilöllisesti asiakkaan kehon muotojen mukaan. Se tapahtuu valmistamalla patja yksilöllisesti asiakkaan tarpeeseen. Saamme asiakkailta paljon tuotekehitysehdotuksia käyttökokemusten kautta. Ellei asiakas ole patjaansa tyytyväinen, saatamme käydä hänen kotonaan asti katsomassa tilannetta ja kuulemassa käyttökokemuksista, Vesa kertoo.

Unikulman tuotevalikoimaan kuuluvat myös peitot, lakanat, sängyt ja kaikki hyvään uneen tarvittava.

Kuluttajien lisäksi asiakkaita ovat esimerkiksi hotellit. Unikulma on huomattava toimija myös hoiva- ja sairaalavuoteiden valmistajana. Yksilölliset patjat valmistetaan alusta loppuun Suomessa. Myynti, suunnittelu, valmistus ja toimitus ovat kaikki yrityksen omassa hallussa.

Keksinnön kopiointi havahdutti ymmärtämään tuotteiden suojaamistarpeen

Kilpaileva yritys kopioi erään Unikulman patjamallin vuonna 1992. Kopiointi harmitti Vesaa, ja hän ymmärsi, että keksinnöille olisi haettava suojaa. Vesa sai onneksi ulkopuolista asiantuntija-apua eräältä IPR-alalla toimivalta tuttavaltaan.

Unikulman ensimmäiset suojaukset olivat hyödyllisyysmalleja. Vaikka patentointi oli Vesan mielestä kallista, hän yllättyi iloisesti huomatessaan ansaitsevansa rahaa saatavista lisensointituloista. Rahoilla ostettiin Unikulman nykyinen hallintorakennus vuonna 2002, ja liiketoiminta otti taas askeleen eteenpäin.

– IPR-toimistoon kannattaa ottaa yhteyttä hyvin varhaisessa vaiheessa, jotta saa mahdollisimman pian neuvot keksinnön suojaamiseen, Vesa Tuominen neuvoo.

Papula-Nevinpatin kanssa yhteistyö alkoi yrityskaupan myötä (Forssén & Salomaa) ja asiamiehenä toimi Timo Helino. Varsinaisten suojausprosessien lisäksi Papula-Nevinpat on mm. hoitanut Unikulman puolesta väiteasioita, avustanut loukkausasioissa ja arvioinut Unikulman omaa toimintavapautta suhteessa muiden immateriaalioikeuksiin.

Kopiointitapauksesta oppineena Unikulma on puolustanut immateriaalioikeuksiaan tarkkaan. Patentin loukkaustapauksia on käsitelty oikeudessa ja kerran jopa rikosoikeudellisessa menettelyssä. Rikosoikeuskäsittely oli Suomessa toimialan ensimmäinen, ja Unikulma sai patentin loukkaajalta tuntuvat korvaukset.

Hyödyllisyysmallien lisäksi Unikulmalla on tavaramerkkejä ja patentteja. Kaikkiaan Unikulmalle on myönnetty 42 erimuotoista immateriaalioikeusrekisteröintiä. Vesa uskoo sen olevan enemmän kuin kellään muulla maailmassa tällä toimialalla.

Yrittäjän IPR-asiat kuntoon asiantuntijan avulla

Immateriaalioikeuksilla voidaan suojata niin tuotenimiä tavaramerkeillä, tuotteiden ulkomuotoa mallirekisteröinneillä kuin tuotteissa käytettyjä teknisiä ratkaisuja patenteilla ja hyödyllisyysmalleilla.

– Kaikkien tavoite on perusperiaatteeltaan sama – tarkoituksena on estää kilpailijoita kopioimasta ja saada siten kilpailuetua. Tämä on usein tärkeää myös kuluttajatuotteissa, kertoo eurooppapatenttiasiamies Jukka Korhonen Papula-Nevinpatilta.

Jokaisen yrittäjän tulisi tietää IPR-oikeuksista ainakin tämä:

1. IPR on yksi yritysten käytössä oleva kilpailuetutekijä: oikeus kieltää muilta tietyn teknisen ratkaisun, tavaramerkin tai tuotteen ulkomuodon käyttö. Miksi jättää sellainen mahdollisuus käyttämättä?
2. Oman kehitystyön hedelmät kannattaa suojata, sillä ilman suojaa kopiointi on tietyissä rajoissa sallittua ja jopa järkevää.
3. Jos suojaa oikeutensa, täytyy myös valvoa niitä ja tarvittaessa käyttää kielto-oikeuttaan. Kukaan ei valvo oikeuksia viran puolesta.
4. On tärkeää myös muistaa, että vaikkei itse suojaisi immateriaalioikeuksiaan, kilpailijat voivat suojata omansa. Yrityksen pitää siis vähintään varmistaa, ettei loukkaa muiden oikeuksia.
5. On tärkeää myös jatkuvasti seurata, mitä muut tekevät suojauksen saralla, ja puuttua asioihin tarvittaessa, esimerkiksi tekemällä väite kilpailijan patenttia vastaan.

– Asiantuntijan apua tarvitaan nimenomaan patentoinnissa ja kansainvälisissä patenteissa. Jo hakemuksen tekeminen on haastavaa, koska siinä tulee ottaa huomioon paljon muitakin asioita kuin suoja- tai patenttivaatimukset. Unikulman patentit ovat menneet hyvin läpi, koska ne ovat olleet asiantuntijan tekemiä. Prosessissa on varauduttava myös hakemusten muokkaamiseen. On tärkeää myös seurata kilpailijoiden hakemuksia, mitä ei ole itse ihan helppo tehdä, Vesa toteaa.

Papula-Nevinpat hoitaa Unikulman patentti- ja hyödyllisyysmalliasioita sekä tavaramerkkirekisteröintejä. Papula-Nevinpatin asiantuntijat ovat hoitaneet myös Unikulman IPR-oikeuksiin kohdistuneita väitteitä sekä avustaneet toimintavapaus- ja patentinloukkausasioissa.

Vesa Tuominen arvostaa yhteistyössä Papula-Nevinpatin kanssa erityisesti asiantuntijoiden ahkeruutta, sinnikkyyttä ja kovaa asiantuntemusta.

– Papula-Nevinpatilla on luotettavia huippuammattilaisia. He eivät koskaan vastaa kysymyksiin, että pitää selvittää, vaan tietävät heti mitä tehdä, ja menettelytavat ovat selkeät. Mieleen on jäänyt eurooppapatenttiasiamies Satu Lehesrannan huippuosaamisen lisäksi hänen loistava englannin kielensä, joka edisti asian käsittelyä erästä eurooppapatenttia koskeneen väiteprosessin suullisessa käsittelyssä, kehuu Vesa.

Vinkit patentoinnilla ansaitsemiseen

Suojaus on investointi, sillä patenttien olemassaololla on monenlaista merkitystä yrityksen arvolle. Suojauksilla saadaan kilpailuetua muihin toimijoihin nähden, koska patentoiduista tuotteista voi esimerkiksi saada korkeamman hinnan ja patentointia voi käyttää markkinoinnissa kilpailutekijänä.

– Usein yrittäjä miettii sitä, että patentointi on kallista, ja jättää sen siksi tekemättä. Maksaahan suojaus, mutta kun yrityksen tavoitteena on tehdä liiketoiminnalla rahaa, on IPR-oikeuksien suojaus yksi työkalu siihen tarkoitukseen. Suojausta kannattaa ajatella investointina, selventää Jukka Korhonen Papula-Nevinpatilta.

– Unikulman IPR-oikeuksien suojauksesta saamat hyödyt ovat olleet vuosien varrella miljoonien eurojen luokkaa. Rahaa on tullut muun muassa lisenssimaksuina ja korvauksina, mutta myös kilpailuetuna, jonka Unikulma saavuttaa sillä, ettei kilpailija edes yritä hyödyntää samaa keksintöä, johon meillä on patentti. Myös yrityksen sisällä osataan olla ylpeitä patentoiduista tuotekeksinnöistämme. Patentointi tuo meille lisäarvoa sekä brändimarkkinoinnissa että työnantajakuvaviestinnässä, sanoo Vesa Tuominen.

Näin voit ansaita patentilla:

● Kun oma tuote tai palvelu on teknisesti muita parempi, suojattu ratkaisu voi mahdollistaa tuotteelle kilpailijoiden vastaavia tuotteita kovemman hinnan tai vastaavasti yritykselle itselleen matalammat tuotantokustannukset.
● ”Patentoitu ratkaisu” antaa kilpailuetua myös markkinoinnissa.
● Patentti mahdollistaa sen, että suojattua teknologiaa voi lisensoida, eli antaa muille patentoidun keksinnön käyttölupia maksua vastaan.
● Patentti antaa oikeuden kieltää muilta suojatun keksinnön käyttö. Viime kädessä kielto-oikeuttaan koskevan asian voi riitauttaa ja vaatia oikeudessa korvauksia keksinnön luvattomasta käytöstä.
● Jos joutuu toisen tekemän loukkausväitteen kohteeksi, on neuvotteluasema parempi ja maksettavat korvaukset tai lisenssimaksut mahdollisesti matalammat, jos on myös omia patentteja (ristiinlisensointi).

IPR = Intellectual Property Rights, immateriaalioikeudet

Ajankohtaista

Epätavanomaiset tavaramerkit luovat yrityksille innovatiivisia tapoja erottautua

Epätavanomaiset tavaramerkit tarjoavat yrityksille uusia ja innovatiivisia tapoja erottua kilpailijoista ja luoda vahvempia tunnesiteitä kuluttajiin. Lue lisää Lotta Ahovaaran blogista.

Worklife at Papula-Nevinpat: Ellenetta Jestoi

Lue uratarinasta, mikä inspiroi tavaramerkkiasinatuntija Ellenetta Jestoita työssään.

Luksushajuvesien uudelleenpakkaaminen – uhka vai mahdollisuus? 

Maailmalla suosittu bisnesmalli – hajuvesien uudelleenpakkaaminen ja niin kutsuttujen dekanttien (engl. decant) eli näytepullojen myynti – on rantautunut myös Suomeen. Ilmiöön liittyy kuitenkin epäselvyyksiä esimerkiksi tavaramerkkioikeuksien, hygienian ja tuoteturvallisuuden suhteen.

Papula-Nevinpatin kesäharjoittelijat tuovat uutta energiaa ja jatkuvuutta

Tänä kesänä Papula-Nevinpat on jälleen toivottanut tervetulleeksi monta lahjakasta kesäharjoittelijaa, jotka ovat rikastuttaneet Papula-Nevinpatin IPR-asiantuntijatiimejä uusilla ideoilla ja energialla.