Patentoinnilla kaupallista menestystä
Onko sinun yrityksesi valmis hyödyntämään patentoinnin mahdollisuudet? Lue lisää webinaaristamme tehdystä artikkelista ja hyödynnä asiantuntijoidemme vinkit!
Uusi tavaramerkkiasetus astuu voimaan 23.3.2016. Suurin muutos koskee EU-tavaramerkin luokituskäytäntöä. Tämä muutos saattaa tarkoittaa sitä, että aikaisemmin rekisteröidyn EU-tavaramerkin nauttima suojapiiri muuttuu.
EU-tavaramerkin luokituskäytäntö muuttuu
Uuden lainsäädännön myötä EU-tavaramerkkien kattamat tavarat tai palvelut on tarkasti yksilöitävä. Merkin suoja-ala koskee jatkossa vain niitä tavaroita tai palveluita, jotka on kirjaimellisesti mainittu luokituksessa. Aikaisemmin tavaramerkkien luokkaotsikoiden käyttäminen kattoi kaikki kyseiseen luokkaan kuuluvat tavarat ja palvelut. Luokituskäytännön muutos koskee myös takautuvasti 22.6.2012 tai sitä ennen jätettyjä EU-tavaramerkkejä.
EU-tavaramerkin haltijoilla on kuitenkin mahdollisuus täsmentää vanhan luokituskäytännön mukaisia rekisteröintejään kuuden kuukauden siirtymäkauden aikana (23.3.-23.9.2016). Siirtymäkauden jälkeen kaikki täsmentämättömät vanhat EU-tavaramerkit kattavat siis vain tavara- ja palvelukuvausten mainitsemat nimikkeet niiden kirjaimellisen tulkinnan mukaan.
Viraston ja EU-tavaramerkin viralliset nimet muuttuvat
Uudistuksen myötä myös viraston nykyinen nimi Sisämarkkinoiden harmonisointivirasto (OHIM) muuttuu Euroopan unionin immateriaalioikeusvirastoksi (EUIPO). Myös EU-tavaramerkin nykyinen virallinen nimi Euroopan yhteisön tavaramerkki (CTM) muuttuu Euroopan Unionin tavaramerkiksi (EUTM).
Viranomaismaksut muuttuvat
Lisäksi viraston perimät viranomaismaksut muuttuvat. Erityisesti uudistusmaksut laskevat nykyisestä. Hakemusmaksu kattaa nykyisin 1-3 luokkaa, jatkossa vain yhden luokan. Hakemusmaksu pienenee hiukan, mutta jokaiselta lisäluokalta peritään lisämaksu. Näin ollen uusien EU-hakemusten jättäminen kahdessa tai useammassa luokassa on nyt hiukan edullisempaa kuin asetuksen voimaantulon jälkeen.
Autamme teitä mielellämme tavaramerkkienne suojaamisessa tai tavara- ja palveluluetteloiden tulkinnassa ja laadinnassa.
Onko sinun yrityksesi valmis hyödyntämään patentoinnin mahdollisuudet? Lue lisää webinaaristamme tehdystä artikkelista ja hyödynnä asiantuntijoidemme vinkit!
Lue asiantuntijoidemme kokemuksia Music x Media -tapahtumasta ja IP-oikeuksien roolista musiikki- ja viihdealoilla.
Lue Juho Liekkisen ajatuksia patenttitrainee-ajasta ja mitkä ovat hänen vinkkinsä traineepaikkoja miettiville.
Epätavanomaiset tavaramerkit tarjoavat yrityksille uusia ja innovatiivisia tapoja erottua kilpailijoista ja luoda vahvempia tunnesiteitä kuluttajiin. Lue lisää Lotta Ahovaaran blogista.