Patenttihakemus – sanoin kuvailtua tekniikkaa
Lue Miika Tupalan ajatuksia patenttiasiamiehen työstä ja tule munkkikahveille 30.1.2025 Tampereen Yrityspäiville kuulemaan lisää siitä, minkälaisia urapolkuja tarjoamme.
Tavaramerkki on arvokas osa yrityksen omaisuutta. Se tukee brändin rakentamista, lisää tunnettuutta ja voi nostaa tuotteiden tai palveluiden arvoa. Tavaramerkki myös mahdollistaa tehokkaan puuttumisen loukkauksiin.
Tavaramerkki erottaa tavarat tai palvelut muiden vastaavista ja kertoo niiden alkuperän. Yksinoikeus tavaramerkkiin antaa oikeuden kieltää saman tai samankaltaisen merkin käyttö samankaltaisten tavaroiden tai palveluiden yhteydessä elinkeinotoiminnassa.
Toiminimi puolestaan yksilöi ja suojaa yrityksen tietyllä toimialalla. Toiminimestä huolimatta on mahdollista, että jokin toinen yritys käyttää samankaltaista toiminimeä eri toimialalla tai ulkomailla. Vaikka toiminimi antaa tiettyä suojaa myöhempiä tavaramerkkirekisteröintejä vastaan, tavaramerkki tarjoaa toiminimeä kattavamman suojan.
Tavaramerkki on osa yrityksen omaisuutta ja voi muodostua hyvin keskeiseksi omaisuuseräksi. Tavaramerkki helpottaa kaupallistamista: sen voi myydä, lisensoida tai siihen voi perustaa panttioikeuden. Tavaramerkin suojaaminen ja johdonmukainen käyttö tukevat brändin rakentamista ja tunnettuuden kasvattamista, mikä voi nostaa tuotteen tai palvelun arvoa.
Suojaamaton tavaramerkki voi muodostaa riskin liiketoiminnalle, jos joku muu ehtii rekisteröidä sen. Nopeus onkin valttia, sillä etusijan saa yleensä se, joka rekisteröi tai vakiinnuttaa merkin ensimmäisenä.
Tavaramerkkinä voidaan suojata merkki, joka erottaa merkin haltijan tavarat tai palvelut muiden vastaavista, eli on erottamiskykyinen, ja joka voidaan esittää tavaramerkkirekisterissä selkeällä ja täsmällisellä tavalla. Yleisimpiä tavaramerkkityyppejä ovat sanamerkit, kuviot ja näiden yhdistelmät. Hieman harvinaisempia ovat esimerkiksi ääni, yksittäinen väri, värien yhdistelmä, liikkuva kuva, multimedia tai hologrammi.
Tavaramerkin on oltava erottamiskykyinen, mikä tarkoittaa tavaramerkin kykyä erottaa markkinoilla tietyn elinkeinonharjoittajan tavarat tai palvelut muiden vastaavista. Kuvailevat ilmaisut eivät ole erottamiskykyisiä. Esimerkiksi sana ”omena” on kuvaileva tuotteille, jotka sisältävät omenaa.
Erottamiskykyä arvioidaan aina suhteessa haettuihin tavaroihin tai palveluihin. Vaikka sana ”omena” on kuvaileva omenaa sisältäville tuotteille, se voi olla erottamiskykyinen esimerkiksi matkapuhelimille ja tietokoneille – tästä on esimerkkinä Apple.
Tavaramerkkiä ei voi rekisteröidä, jos se on erottamiskyvytön, eli esimerkiksi kuvaileva. Myöskään harhaanjohtavia, lain, yleisen järjestyksen tai hyvän tavan vastaisia merkkejä ei voi rekisteröidä. Näitä kutsutaan rekisteröinnin ehdottomiksi esteiksi.
Rekisteröinnin suostumuksenvaraiset esteet liittyvät aiempiin oikeuksiin, kuten sekoitettavuuteen aiemman tavaramerkkirekisteröinnin tai toiminimen kanssa. Suomessa esteet voidaan yleensä poistaa, mikäli aiemman oikeuden haltija antaa kirjallisen suostumuksensa rekisteröintiin.
Ennen rekisteröintiä kannattaa käydä läpi yritykselle keskeiset tunnukset, kuten esimerkiksi yrityksen nimi, tuotteiden tai palveluiden nimet tai logo, jotka voidaan suojata tavaramerkillä.
Muiden aikaisempien oikeuksien selvittäminen on suositeltavaa ennen hakemuksen jättämistä. Samankaltaisia merkkejä voi tutkia tavaramerkkirekistereistä, ja ennakkotutkimuksia voi tilata Patentti- ja rekisterihallitukselta (PRH) tai tavaramerkkitoimistoilta.
Tavaramerkkihakemuksessa on ilmoitettava tarkasti, mitä tavaroita tai palveluita merkki koskee, sillä rekisteröinti kattaa vain hakemuksessa mainitut. Uusia tavaroita tai palveluita ei voi lisätä jälkikäteen, vaan se edellyttää uutta hakemusta.
Tavaramerkkistrategiaa laadittaessa kannattaa huomioida, että tavaramerkki on voimassa vain siinä maassa tai alueella, jossa sitä on haettu. Suojan laajuutta ja riittävyyttä on hyvä arvioida aika ajoin myös rekisteröinnin jälkeen.
Myös mahdolliset taloudelliset tuet, joita pk-yritykset voivat hakea, kannattaa tarkistaa ennen rekisteröintien hakemista. Esimerkiksi Euroopan unionin teollisoikeusviraston pk-yritysrahastosta on voinut saada tukea hakemuskuluihin ja IP-oikeuksien kartoittamiseen.
Voi myös olla hyödyllistä tarkistaa, missä kilpailijat ovat rekisteröineet tavaramerkkejä ja missä maissa on suurempi riski, että joku muu rekisteröi merkin vilpillisessä tarkoituksessa.
Tavaramerkkiä tulee käyttää sen rekisteröidyssä muodossa, ilman taivutuksia tai monikkomuotoja. Tavaramerkin yhteydessä ®-merkintää saa käyttää vain rekisteröityjen tavaramerkkien yhteydessä, mutta ™-merkintää voi käyttää myös hakemusvaiheessa olevien merkkien kanssa.
Tavaramerkki on voimassa 10 vuotta, ja sen voi uudistaa aina 10 vuodeksi kerrallaan. Pelkkä tavaramerkin rekisteröinti ja käyttö eivät kuitenkaan riitä, vaan tavaramerkkioikeutta tulee myös valvoa ja puolustaa. Uusia hakemuksia ja oman tavaramerkin käyttöä internetissä kannattaa seurata.
Ulkomailla tavaramerkin voi suojata EU-tavaramerkkinä, kansainvälisesti Maailman henkisen omaisuuden järjestön (WIPO) kautta tai kansallisella hakemuksella.
Ensimmäisestä hakemuksesta – yleensä PRH:lle jätetty tai Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston (EUIPO) kautta jätetty hakemus – alkaa kuuden kuukauden pituinen etuoikeusaika. Sen aikana tavaramerkin suojaa voidaan laajentaa uusiin maihin niin, että suoja alkaa ensimmäisen hakemuksen jättämisestä. Laajentaminen on mahdollista myöhemminkin ilman etuoikeutta.
EU-tavaramerkki on voimassa kaikissa EU:n 27 jäsenmaassa. Haittapuolena on, että rekisteröintiin kohdistuva este yhdessäkin jäsenvaltiossa voi johtaa koko hakemuksen hylkäämiseen.
Kansainvälinen tavaramerkkijärjestelmä kattaa tällä hetkellä yhteensä 131 maata. Kansainvälinen tavaramerkkihakemus edellyttää aina ns. kantahakemusta tai -rekisteröintiä. Yhdellä hakemuksella voi hakea tavaramerkkiä useammassa maassa. WIPO lähettää hakemuksen nimettyjen maiden virastoille, jotka tutkivat sen kansallisten käytäntöjensä mukaisesti.
Tavaramerkin rekisteröintiä voi myös hakea suoraan kyseisen maan paikalliselta virastolta. Hakemuksen jättäminen vaatii usein paikallisen asiamiehen käyttöä, ja hakemus sekä tavara- ja palveluluettelot tulee jättää viraston hyväksymällä kielellä.
Kielto-oikeus antaa tavaramerkin haltijalle oikeuden estää saman tai samankaltaisen merkin käyttö elinkeinotoiminnassa. Kyse on sekaannusvaarasta, eli siitä, voivatko kuluttajat luulla, että tavarat tai palvelut ovat samasta tai taloudellisesti sidoksissa olevista yrityksistä.
Jos yritys vastaanottaa kieltokirjeen eli vaatimuskirjeen, joka käsittelee epäiltyä tavaramerkkioikeuksien loukkausta, kannattaa ensin huolella perehtyä lähettäjän vaatimusten perusteisiin. Onko kyseessä esimerkiksi identtisen tai samankaltaisen merkin käyttö samoille tai samankaltaisille tavaraoille tai palveluille?
Kieltokirjeen tavoitteena voi olla sovinnollinen ratkaisu tai käytön täydellinen kieltäminen. Kieltokirjeen saaneen yrityksen kannattaa harkita neuvottelua, varsinkin jos yritysten toimialat ovat kaukana toisistaan. Kieltokirjeen huomiotta jättäminen voi viime kädessä johtaa jopa oikeudenkäyntiin.
Jos havaitsee tavaramerkkiloukkauksen, kannattaa ensin arvioida tilanne ja tallentaa todisteet, erityisesti verkossa tapahtuvissa loukkauksissa. Mahdolliset ratkaisut vaihtelevat. Usein ensimmäisiä toimenpiteitä on lähettää kieltokirje, jossa vedotaan omiin tavaramerkkioikeuksiin ja yksilöidään loukkaus sekä esitetään vaatimukset, kuten loukkaavan käytön lopettaminen, hyvitys merkin käytöstä ja korvaus aiheutuneista vahingoista. Verkkotunnusten osalta on mahdollista jättää poistovaatimuksia.
Jos neuvotteluille on edellytyksiä, voidaan laatia kirjallinen sopimus, jossa sovitaan muun muassa käytön ehdoista ja korvauksista. Jos neuvottelut eivät johda tulokseen, myös loukkauskanne voi tulla kyseeseen.
Teksti on tiivistelmä IPR-webinaarisarjastamme Tehokas IPR-suojaus, menestyksen perusta – osa 2: Tavaramerkit. Jakson voit katsoa täältä.
Lue Miika Tupalan ajatuksia patenttiasiamiehen työstä ja tule munkkikahveille 30.1.2025 Tampereen Yrityspäiville kuulemaan lisää siitä, minkälaisia urapolkuja tarjoamme.
Mallioikeus on tehokas ja edullinen keino suojata tuotteen uusi muotoilu. Oikein hyödynnettynä se tarjoaa yrityksille tehokkaan keinon puuttua luvattomaan jäljittelyyn ja vahvistaa tuotteen arvoa markkinoilla.
Kuinka onnistua Kiinan markkinoilla? Lue Riikka Palmoksen blogista tuoreet vinkit tavaramerkkien suojaamisesta Kiinan markkinoilla.
Tavaramerkki on arvokas osa yrityksen omaisuutta. Se tukee brändin rakentamista, lisää tunnettuutta ja voi nostaa tuotteiden tai palveluiden arvoa.