EU-tavaramerkkejä sääntelevä tavaramerkkiasetus astui voimaan 23.3.2016. Osa muutoksista tulee voimaan vasta siirtymäajan jälkeen 1.10.2017. Tavaramerkin hakijan kannalta niistä keskeisin ja mielenkiintoisin on graafisen esitettävyyden vaatimuksen poistaminen.
EU-tavaramerkki voidaan esittää 1.10.2017 alkaen missä tahansa asianmukaisessa muodossa yleisesti käytettävissä olevaa teknologiaa käyttäen, kunhan esitystapa on selkeä, täsmällinen, itsenäinen, helposti saatavilla oleva, ymmärrettävä, kestävä ja objektiivinen. Muutos helpottaa erikoislaatuisten tavaramerkkien hakemista. Tämäntyyppisiä rekisteröintejä ovat äänimerkit, tavaramerkin sijainti tuotteen tietyssä osassa (ns. position-merkki) tai liikettä sisältävät merkit.
Ratkaisukäytäntö tulee osoittamaan, miten tuotteen makuun tai hajuun perustuvien tavaramerkkien rekisteröitävyys ratkaistaan. Näissäkin tavaramerkeissä suurin haaste on ollut graafisen esitettävyyden vaatimus. Muutos voi avata paljon erilaisia mahdollisuuksia erottautua kilpailijoiden tuotteista ja saada tuotteen erityispiirteille EU-laajuinen yksinoikeus.
EU-tavaramerkkiasetuksen muutos vastaa 16.11.2015 annettua EU-tavaramerkkidirektiiviä, joka implementoidaan Suomen tavaramerkkilakiin lain kokonaisuudistuksen yhteydessä. Kerromme tästä lisää heti kun aikataulu tarkentuu. Direktiivin kansallisen voimaansaattamisen määräaika päättyy 14.1.2019.
Lisätietoja antaa EU-tavaramerkkilakimiehemme Jussi Mikkola.