Patentoinnilla kaupallista menestystä
Onko sinun yrityksesi valmis hyödyntämään patentoinnin mahdollisuudet? Lue lisää webinaaristamme tehdystä artikkelista ja hyödynnä asiantuntijoidemme vinkit!
Uudet säännökset teollisoikeuksien rekisteröimisestä Euraasian tulliliiton teollisoikeusrekisteriin tulivat voimaan 6.4.2018. Uusien säännösten myötä teollisoikeuksien haltijoilla on mahdollisuus rekisteröidä teollisoikeutensa tulliliiton yhteiseen tullirekisteriin yhdellä hakemuksella, joka kattaa kaikki Euraasian tulliliittoon kuuluvat maat.
Yhteiseen tullirekisteriin rekisteröitävät teollisoikeudet voivat olla tavaramerkkejä, tekijänoikeuksia ja muita vastaavia oikeuksia. Uusissa säännöksissä määritellään:
Tästä lähtien tullirekisteröinnin voi tehdä kaikissa Euraasian tulliliiton maissa yhdellä hakemuksella viiden hakemuksen sijaan. Tämä tarjoaa teollisoikeuksien haltijoille taloudellisia etuja, koska virallisia maksuja ja toimitettavien asiakirjojen määrää saadaan pienennettyä ja koko prosessista tulee nopeampi. Teollisoikeuksien rekisteröiminen tullirekisteriin antaa myös tullille mahdollisuuden toimia tehokkaammin tuoteväärennöksiä vastaan koko Euraasian unionin alueella.
Euraasian tulliliitto on perustettu vuonna 2010. Alkuperäiset perustajajäsenet olivat Valko-Venäjä, Kazakstan sekä Venäjä, ja vuonna 2015 mukaan liittyivät myös Armenia ja Kirgisia. Näiden maiden tullikäytännöt on määritelty tullikoodeksissa, jota sovelletaan kaikissa 5 jäsenvaltiossa.
Lisätietoja antaa tavaramerkkilakimiehemme Annikki Hämäläinen.
Onko sinun yrityksesi valmis hyödyntämään patentoinnin mahdollisuudet? Lue lisää webinaaristamme tehdystä artikkelista ja hyödynnä asiantuntijoidemme vinkit!
Lue asiantuntijoidemme kokemuksia Music x Media -tapahtumasta ja IP-oikeuksien roolista musiikki- ja viihdealoilla.
Lue Juho Liekkisen ajatuksia patenttitrainee-ajasta ja mitkä ovat hänen vinkkinsä traineepaikkoja miettiville.
Epätavanomaiset tavaramerkit tarjoavat yrityksille uusia ja innovatiivisia tapoja erottua kilpailijoista ja luoda vahvempia tunnesiteitä kuluttajiin. Lue lisää Lotta Ahovaaran blogista.