Kopiotuotteita Temussa – mitä tehdä?
Monet suomalaiset brändit ovat joutuneet ikävään tilanteeseen, kun heidän tuotteitaan kopioivia tuotteita on ilmestynyt myyntiin kiinalaisessa verkkokaupassa Temussa. Mitä brändit voivat tehdä?
”Arvostan valintaani Suomen AIPPIn hallitukseen. Tämä on mielestäni sopiva jatkumo sille työlle, jota olen 20-vuotisen IPR-urani aikana tehnyt asiakkaideni ja suomalaisen IPR-yhteisön eteen. Suomen AIPPIn hallituksen jäsenenä pyrin edistämään myös patenttiasiamiesten ja asianajajien yhteistyötä suomalaisen IPR-kentän kehittämiseksi”, sanoo Markku Simmelvuo.
AIPPI on vuonna 1897 perustettu, maailman johtava immateriaalioikeuksien kehittämiseen keskittynyt kansainvälinen organisaatio. Nimi on lyhenne järjestön ranskankielisestä nimestä Association Internationale pour la Protection de la Propriété Intellectuelle (englanniksi International Association for the Protection of Intellectual Property). Se on poliittisesti neutraali ja voittoa tavoittelematon järjestö, jonka kotipaikka on Sveitsissä. Jäseniä on tällä hetkellä lähes 9000 yli sadasta valtiosta.
Toimintaa ja tavoitteita on sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla. Järjestössä tutkitaan ja analysoidaan kansallisia lakeja, ja arvioinnin perusteella organisaatio ehdottaa toimenpiteitä kansallisten lakien harmonisoimiseksi. Järjestö osallistuu myös aktiivisesti kansainvälisten tai paikallisten sopimusten ja konventioiden valmisteluun. Viime vuosina on yhä enemmän otettu huomioon myös immateriaalioikeuksien täytäntöönpanoon liittyviä kysymyksiä.
Kansalliset ryhmät pohjustavat järjestön päätöksiä ja suosituksia laatimalla omat raporttinsa vireillä olevista aiheista, ”kysymyksistä”. Kutakin aihetta koskevista raporteista kootaan yhteenveto, joiden perusteella muokataan julkilausumat (resoluutiot), jotka käsitellään ja hyväksytään AIPPIn kokouksissa.
Lisätietoja Suomen AIPPI r.y:stä: www.aippi.fi
Lisätietoja kansainvälisestä AIPPI-organisaatiosta: www.aippi.org
Monet suomalaiset brändit ovat joutuneet ikävään tilanteeseen, kun heidän tuotteitaan kopioivia tuotteita on ilmestynyt myyntiin kiinalaisessa verkkokaupassa Temussa. Mitä brändit voivat tehdä?
Riikka Palmos kertoo kokemuksistaan ja havainnoistaan tekoälyn käytöstä asiantuntijatyössä.
Ukrainan teollisoikeuksiin liittyvässä sääntelyssä tapahtuu merkittävä muutos. Ukrainan parlamentti hyväksyi 16. huhtikuuta 2025 uuden lain, joka kumoaa vuonna 2022 voimaan tulleet poikkeukselliset sodanajan immateriaalioikeussäännökset.
Keskuskauppakamari ja IPR-toimisto Papula-Nevinpat järjestivät yhteistyössä illallistapahtuman Yksinoikeudella: Brändien illallinen tiistaina 6.5.2025.