
Kopiotuotteita Temussa – mitä tehdä?
Viime aikoina monet suomalaiset brändit ovat joutuneet ikävään tilanteeseen, kun heidän tuotteitaan kopioivia tuotteita on ilmestynyt myyntiin kiinalaisessa verkkokaupassa Temussa. Tässä blogissa tarkastelen mitä yritykset voivat vastaavissa tilanteissa tehdä, ja miten tavaramerkkioikeus auttaa puuttumaan mahdollisiin loukkauksiin.
Temun suosio tuo mukanaan oikeudellisia haasteita
Temu on noussut nopeasti suosituksi myös Suomessa, mutta sen toimintamalli aiheuttaa huolia esimerkiksi kestävyyteen, tuoteturvallisuuteen ja aineettomiin oikeuksiin liittyen. Temusta on viime aikoina löytynyt monen suomalaisen brändin, kuten Finlaysonin ja Marimekon, tuotteita jäljitteleviä kopioita. Tällä viikolla Etelä-Saimaa uutisoi myös esimerkiksi urheiluseura SaiPan fanituotteita kopioivista tuotteista, ja kommentoinkin aihetta jutussa.
Temussa myytävät tuotteet, joissa käytetään luvatta toisen logoa, voivat loukata aineettomia oikeuksia, kuten tavaramerkkioikeutta, mallisuojaa tai tekijänoikeutta. Tuoteväärennöksestä on kyse, kun tuotteeseen on luvatta liitetty toisen tavaramerkki tai sitä jäljittelevä merkki, tai kun tuote jäljittelee toisen tuotteen mallioikeudella suojattua ulkomuotoa. Valitettavasti Temun kaltaisilla alustoilla esiintyy paljon tuotteita, jotka saattavat loukata toisten oikeuksia.
Tavaramerkki on keskeinen työkalu brändin suojaamisessa. Se antaa haltijalleen oikeuden kieltää muita käyttämästä samaa tai sekaannusvaaraa aiheuttavaa merkkiä elinkeinotoiminnassa samoille tai samankaltaisille tavaroille tai palveluille – myös verkossa.
Raportointi on tehokas puuttumiskeino
Verkkoalustoilla, kuten Temussa, on mahdollista raportoida loukkaavista tuotteista, ja alusta voi poistaa ne myynnistä. Verkkoalustalle voi riittää pelkkä ilmoitus, mutta usein kuitenkin vaaditaan todiste oikeuden olemassaolosta, kuten todistus tavaramerkkirekisteröinnistä, jotta tuote poistetaan.
Me Papula-Nevinpatilla olemme kokeneet raportoinnin tehokkaaksi keinoksi puuttua kopiotuotteisiin. Brändien kannattaakin seurata netin kauppa-alustoja ja puuttua aktiivisesti mahdollisesti loukkaaviin tuotteisiin – varsinkin Temua kannattaa nyt tarkkailla. Aineettomien oikeuksien loukkauksesta voi nostaa myös kanteen tuomioistuimessa.
Mitä brändit voivat tehdä?
- Rekisteröinti: Rekisteröity tavaramerkki mahdollistaa tehokkaan puuttumisen loukkauksiin. Suomessa yksinoikeus tavaramerkkiin voidaan saada myös vakiinnuttamalla, mutta rekisteröinti on suositeltavampi ja suoraviivaisempi keino.
- Valvonta: Internetin kauppa-alustoja, kuten Temua, kannattaa seurata ja puuttua aktiivisesti mahdollisesti loukkaaviin tuotteisiin.
- Ilmoitukset alustoille: Myyntialustoille voi tehdä ilmoituksen loukkaavasta tuotteesta.
- Oikeudelliset toimenpiteet: Myös muut oikeudelliset toimenpiteet, kuten kieltokirjeet ja kanne tuomioistuimeen, voivat olla tarpeen, jos alustatoimenpiteet eivät riitä.
Temu-ilmiö toimii muistutuksena siitä, kuinka tärkeää on suojata brändin keskeiset elementit tavaramerkillä ja valvoa niiden käyttöä aktiivisesti. Yksinoikeus rekisteröityyn tavaramerkkiin tarjoaa tehokkaan keinon puuttua loukkauksiin, mutta se vaatii brändinhaltijalta aktiivisuutta ja strategista otetta. Brändin tehokas suojaaminen ei ole ainoastaan oikeudellinen kysymys – se on osa brändin jatkuvuutta ja arvoa.
Kirjoittaja
Uusimmat uutiset
- Tekoäly asiantuntijatyössä – uhka vai mahdollisuus?
- Ukraina palauttaa normaaliolojen säännöt immateriaalioikeuksissa – mitä se tarkoittaa?
- Yksinoikeudella: Brändien illallinen -illallistapahtuma huipensi Suuri brändipäivä -tilaisuuden
- Tavaramerkit virtuaalisessa ajassa – EU:n yleinen tuomioistuin selkeyttää pelisääntöjä
- Worklife at Papula-Nevinpat: Lisa Gawriyski